Blogg trening for god psykisk helse

Mental träning

Ju närmare vintersäsongen och den mörka perioden man kommer kan vi alla känna brist på energi och motivation i vardagen. Vinterdepression är inte ovanligt att uppleva en gång i livet, ochNHI rapporterar att man uppskattar att 5-10 % av befolkningen lider av detta. Det är därför extra viktigt för oss på Famme att skriva om träning och psykisk hälsa under den här tiden på året, även om mental träning är viktig året runt för en god fysisk och psykisk hälsa.

Mental träning

Mental träning kan definieras på flera sätt. Det kan vara kognitiv terapi som fokuserar på att förstå och reglera dina egna tankar och känslor, mental styrketräning där du löser uppgifter eller lär dig nya saker som kan knyta nya kontakter mellan nervcellerna i hjärnan och stärka de vi redan har, eller det kan vara fysisk träning som bland annat kan återställa den kemiska balansen i hjärnan. Du kan därför enkelt slå två flugor i en smäll genom att göra dessaträningsövningarna på kontoret. Hur man tränar både hjärnan och kroppen samtidigt!

Mental trening for bedre helse

Under lång tid har man trott att det är skillnad på fysisk och psykisk hälsa. Därför har fysiska och psykiska besvär behandlats på olika sätt, och gett oss begränsade behandlingsmöjligheter mot förebyggande av ytterligare besvär. Lyckligtvis är det i moderna samhällen nu stor enighet om att känslor och kropp interagerar med varandra. Det är bevisat att psykisk stress över tid kan försvaga immunförsvaret och utgöra en risk för att utveckla sjukdomar. Även korta och enkla träningspass är därför tänkta att ha stor effekt på din mentala och fysiska hälsa.

Det viktigaste för dig är att hitta ett ställe att börja:här är våra tips för att komma igång med ditt träningspass.

Träning och mental hälsa

Fysisk aktivitet kan stärka och förbättra din mentala hälsa. Kroppen är gjord för användning. Därför kommer alla muskler och leder att börja förfalla om de inte används, inklusive hjärnan. Det visar sig att hjärnan ofta kommer att påverkas mer än kroppen av fysisk träning med en mätbar effekt på mental kapacitet. Fysisk träning kan inte bara göra dig gladare, mer energisk och motståndskraftig mot stress, utan den kan också göra dig smartare och hjälpa dig att uppnå bättre minne! Man kan därför hävda det fysisk träning är världens bästa behandling mot depression! 

Sätestest: Tjära ca. 2 min.

Genomför testet utan skor – och medkläder som inte står i vägen för rörelse.

Stå upp på golvet. Målet är att genomföra testet utan användning av händer, armar, knän eller utsidan av benet som stöd.

Korsa ett ben framför det andra och sätt dig ner helt. Sen reser du dig upp igen.

5 poäng ges för att sitta ner, 5 poäng för att resa sig.
Om du lyckas får du full pott med 10 poäng. Om du måste försörja dig tappar du 1 poäng.
Är du tveksam och instabil tappar du 1/2 poäng.

Detta sitttest kan avslöja tillståndet för din nuvarande kroppsbyggnad och borde ha mycket att säga om din förväntade livslängd. De med lägst poäng visar sig ha upp till sex gånger högre risk att dö tidigt än topppoängarna. Så testa din nuvarande fysiska standard. Vill du ha förbättring kan du följa dettaträningsprogrammet för nybörjare, eller dessastyrkeövningarna för hela kroppen. Mät dina resultat genom att göra samma sitttest om en månad, och känn en välförtjänt känsla av behärskning!

Fysisk trening for psykisk helse 

Fysisk och mental träning

Det är lätt att förstå att träning är bra för din fysiska och mentala hälsa eftersom fysisk aktivitet minskar stress, ökar självförtroendet och självkänslan samt minskar ångest och depression. Men det är viktigt för oss att ta reda på exakt varför träning är så bra för dig och din livskvalitet.

Det korta svaret är:Rusar på kroppens egna ämnen.

Alla som har haft en bra och intensiv träning har ofta känt en "pulserande lycka". Endorfiner är ett ämne som triggar igång kroppen som binder på samma sätt som morfin och andra liknande opiatläkemedel, och därför har liknande effekt. Endorfiner aktiveras oftast av fysisk aktivitet. Hög intensitet intervallpass på bruket och HIIT Träning är två mycket bra sätt att snabbt få en ström av endorfiner. Träning kan också öka nivån av serotonin , dopamin , och adrenalin i ditt motivations- och belöningssystem. Dessa droger kan ge dig en intensiv känsla av behärskning och självförtroende. Det är samma signalsubstanser som antidepressiva medel försöker öka. Men lyckligtvis med fysisk träning kan dessa läkemedel utlösas helt utan obehagliga biverkningar.

Utlösande av signalsubstanserna är omedelbara och kortvariga kemiska reaktioner i kroppen som kan aktiveras genom träning. Men fysisk aktivitet ger också långsiktiga och förebyggande positiva belöningar, med en kombination av att få en stadig ökning av dessa signalsubstanser över tid. Den fysiska och mentala träningen i sin helhet kommer att kunna stärka muskler och leder , minska stress och depression , förebygga sjukdomar , förlänga livslängden , och mycket mer.

Trening for psykisk helse

Vi är sociala djur, och dessa signalsubstanser kan därför regleras av och runt andra människor. Vår hjärna är beroende av kontakten med andra människor och social interaktion för att hålla allt i balans. Läs gärna om dessatvå-och-två-övningen kan göra tillsammans för ett mer socialt pass, vilket i sin tur kan trigga igång ännu fler av de läckra ämnen kroppen har att erbjuda. Ny forskning tyder på att ensamhet kan vara lika skadligt som rökning och alkoholism, och kan förkorta medellivslängden med så mycket som 7 år!

Mindfulness och yoga

Närvaro av endorfiner utlöses av utövandet av mindfulness . Splittrad uppmärksamhet och överaktivering är något som kan uppstå under stress. För att få uppmärksamhet kan man träna olika mindfulness-tekniker. Det finns extremt många sätt att utöva mindfulness, men nyckelingrediensen i praktiken är att ersätta motstånd och friktion medgodkännande.

Mindfulness og meditasjon for bedre helse

Yoga endorfiner kan uppnås genom att utöva yogans uråldriga visdom. Yogans huvudbudskap är att jakten på sinnliga nöjen inte kommer att ge varaktig lycka. Men målet med att utöva yoga i dessa moderna tider är snarare en blandning av att kontrollera sinnet och att lugna ner stress och mental oro. Yogaendorfinerna triggas igång genom övningar där kroppen sträcks ut. Yoga kan ge den läckra endorfinkänslan som en bonus innan du har uppnått behärskningskänslan av att ha en ny väska eller träna. Helt enkelt enwin-win situation.

Läs mer om enkla yogaövningar för nybörjarehär.

Sömn och mental hälsa

Vi vet att för lite sömn kan göra oss irriterade och orkeslösa, försämra vårt minne och försämra vår koncentration. Vid dålig sömn är aptiten också lätt att öka, samtidigt som mer av det du äter lagras som fett på grund av hormonet kortisol. Lite sömn kan vara en snabb inträdesbiljett till fetma och detta kan, som vi alla vet, påverka vår mentala hälsa negativt. En period av otillräcklig sömn kan också ge oss mycket inre, eller "sheet-fear". Man kan bli så stressad över att inte kunna sova att stressen över att inte kunna sova gör att man inte får sova. Detta och fler är en bra handfull anledningar till att för lite sömn kommer att påverka både din fysiska och mentala hälsa negativt.

Läs mer om hur viktig sömn är för din hälsa, och hur sömn kan påverka din träning här.

Sidord

Say it in words är en norsk hjälpsajt för dig som kämpar psykiskt och vill ha snabb information, eller omedelbar hjälp. Det är många som haft svårt att ringa en hjälptelefon när de är i en dålig situation av olika anledningar. Därför blevsidetmedord.no team, där du hellre kan skriva och chatta med kuratorer och hjälptjänster istället för att behöva ringa per telefon.

Tillbaka till blogg