Hva er pronasjon, undrerpronasjon og overpronasjon

Vad är pronation, underpronation och överpronation?

Pronation

Vår kropp har sitt eget system som är där för att absorbera chock och det är det som kallas pronation. Det är en rullande rörelse som uppstår när vi lägger ner foten på marken och normalt startar den så att den börjar på utsidan av hälen innan den rullar längre fram mot stortån. Det är en viktig funktion i vår kropp som finns för att fördela den belastning som foten står inför.

Joggesko med god demping for underpronasjon

 

Att viöverpronerarelleröverutbudär något vi vanligtvis föds med och det är viktigt att komma ihåg är att det är något som är helt naturligt. Av någon anledning händer det att vissa föds starkare på ett visst sätt och inom vissa områden än andra, vilket ytterligare kan leda till problem. Man kan forma ett antal skador som tillkommer från fel skor till den typ av pronation man har. Ett sätt att ta reda på vad som passar dig perfekt är genom att prova på olika skor och känna vad som är mest bekvämt för dina fötter.

 

Överpronation

Förbiöverpronationdu kommer att märka att insidan av foten vid fotleden får en överdriven rörelse inåt i foten när den träffar marken när du går eller springer, men när du sitter bekvämt på en stol kommer den överpronerade foten att se helt normal ut.

Med andra ord ser du bara en förändring i foten när du betonar den, och situationen i foten förändras i mindre utsträckning när du har stöd under foten från till exempel mjuka ytor som filtar. Problemet som kommer från överpronering är hur lång tid foten stannar kvar under pronationsrörelsen och hur djupt den går; vilket hindrar foten från att fortsätta röra sig och återhämta sig till rygg.

Varje steg vi tar när vi överpronerar leder till obalans i kroppen och ytterligare överdrivet slitage i senor, leder, muskler och ledband.

Typisksymtomman kan uppleva med överpronerade fötter är bland andra:

  • Plantar fasciit / hälsporrar
  • Achilles tendinit
  • Smärta i fotsålen
  • Ryggont
  • Osteomyelit
  • Knäsmärta

Hur du kan kontrollera hemma om du kan ha överpronation i foten, förklarar vi senare i artikeln.

Underpronation

Förbiunderpronation dina fötter kan vara stela och ha högre skakningar och bågar. I vissa fall kan det vara så att endast hälen och tårna kommer i kontakt med ytan. Belastningen blir då överdriven i motsats till dem som har en mer normaliserad pronation. Det betyder att någon med underpronerade fötter behöver mycketstötdämpningför att förhindra att lasten orsakar skada.

Anledningen till att dina fötter kan ha supination är vanligtvis medfödd, men det kan också orsakas av en svaghet i vissa muskler i foten, fotleden eller benet - svagheten kan vara ett resultat av:

  • Fel skor
  • En feljustering i kroppen
  • Eller en skada du har drabbats av din fot som orsakade muskel- eller senproblem

En fot som är alltför rygg kommer inte att kunna anpassa sig till ytan den går på och musklerna och benen som är runt foten måste arbeta hårdare för att behålla balansen. Det kommer med tiden att skapa spänningar i olika delar av kroppen, inklusive ben, knän, höfter och rygg - och kommer att leda till skador. Om det inte skrämmer, förklaras det lättare så att det kastar en pinne i hjulet i hela din kropp och ger feljusteringar och skador om problemet inte åtgärdas.

På samma sätt som överpronation kommer du att kunna märka om du har denna typ av pronation när du sätter press på foten. I motsats till överpronationen kommer de som underpronerar att se att foten är vinklad utåt.

Vad kan du göra själv:

  • Använd skor som ger extra bra dämpning och som möjligen ger extra stöd i fotens längsgående båge.
  • Försök att undvika högklackade skor och skor med tunnare sulor, om du har skor med en tunn sula köp en innersula som kan ge lite extra stöd.
  • Försök att undvika att gå och springa på hårda ytor som betonggolv och liknande då foten trivs bättre på mjuka ytor. Detta för att underlätta stimulering av fotens muskler och ledfunktion. Om du arbetar på ett sjukhus eller liknande där det finns en hård yta, investera i skor som har bra dämpning så att hälen inte slits ut med dig.

 

Hur man kontrollerar det själv

Vägledning för överpronation:

Ett snabbt och enkelt sätt att se om du överpronerar är att titta på undersidan av de skor du normalt bär och titta på var du har haft mest slitage. Om det är så att det mesta av slitage är på insidan av sulan nära hälen och nära din stortå kan det finnas stor sannolikhet att du överpronerar. Du kanske också märker att dina skor lutar inåt om du tittar på dem på en plan yta.

Nästa steg är att ta av dig strumporna och titta på dina fötter barfota. Om du har en låg båge i foten eller platta fötter / platta fötter kan detta vara ytterligare ett tecken på att du överpronerar..

De som överpronerar märker också ett nummer symtom ;

    • Smärta i hälen eller fotbågen
    • Plattfot
    • Hård hud
    • Smärta i knä, höft eller rygg
    • Hammartå 

En annan genial sak man kan göra för att kontrollera om man överpronerar är att titta på framsidan av benet. Följ benet som går från knäet hela vägen till fotleden. Om det går mot insidan av din fot kan du överpronera. Helst vill man att benet ska föras till lilltån eller tån bredvid.

Instruktioner för underpronation:

Du kan använda följande metoder för att undersöka dig själv hemma om du har för mycket supination ,   ett annat ord för underpronation, i dina fötter

Som med överpronation kan du kontrollera dina skor för var du upplever mest slitage. Normalt slitage på skor går från utsidan av kanten till hälen, mot mitten av skon. Om det istället visar sig att din sko har mer slitage på sulans ytterkant kan du vara en som super.

Nästa steg är igen att ta av dig strumporna och titta på dina fötter barfota. Men den här gången vill vi att du ska bli våt. Gör det och med all din vikt, kliv på en yta eller yta där du enkelt kan se ditt fotavtryck; Du kan också använda brunt eller mörkt papper eller liknande för att göra det synligt.

Om ungefär hälften av fotens båge visas har du med största sannolikhet normal pronation. Om det däremot visar sig att väldigt få eller inga tecken på välvning är synliga har du förmodligen underpronation.

 

De som har en supination i foten kommer att föredra skor som har bra dämpning och stöd för att motverka överdriven belastning och förebygga skador. Våra löparskor har fått mycket bra dämpning och ger det stöd dina fötter behöver om det visar sig att du är underpronating. Kolla på demhär!