Vad är pronation, underpronation och överpronation?

Pronation

Vår kropp har ett eget system som är till för att absorbera stötar och det är det som kallas pronation. Det är en rullande rörelse som uppstår när vi sätter ner foten på marken och normalt sett börjar den så att den börjar på utsidan av hälen innan den rullar längre fram mot stortån. Det är en viktig funktion i vår kropp som finns för att fördela belastningen foten står inför.

joggesko med god demping for underpronasjon

 

Att viöverproneraelleröverutbudär något vi vanligtvis föds med och det är viktigt att komma ihåg är att det är något som är helt naturligt. Av någon anledning händer det att vissa föds starkare på ett visst sätt och inom vissa områden än andra, vilket ytterligare kan leda till problem. Man kan forma ett antal skador som uppstår från fel skor till vilken typ av pronation man har. Ett sätt att ta reda på vad som passar dig perfekt är att prova olika skor och känna vad som är mest bekvämt för dina fötter.

Överpronation

Förbiöverpronationdu kommer att märka att insidan av foten vid fotleden får en överdriven rörelse inåt i foten när den träffar marken när du går eller springer, men när du sitter bekvämt på en stol kommer den överpronerade foten att se helt normal ut. 

Man ser med andra ord en förändring i foten först när man framhäver det, och situationen i foten förändras i mindre utsträckning när man har stöd under foten från till exempel mjuka ytor som filtar. Problemet som kommer från överpronering är hur lång tid foten stannar i under pronationsrörelsen och hur djupt den går; som hindrar foten från att fortsätta röra sig och återhämta sig till ryggläge.

Varje steg vi tar när vi överpronerar leder till en obalans i kroppen och ytterligare ett överdrivet slitage i senor, leder, muskler och ligament.

Typisksymtomman kan uppleva med överpronerade fötter är bland annat:

  • Plantar fasciit / hälsporre
  • Achilles tendinit
  • Smärta i fotsulan
  • Ryggont
  • Osteomyelit
  • Knäsmärta

Hur du kan kolla hemma om du kan ha överpronation i foten kommer vi att förklara längre fram i artikeln.

Underpronation

Förbiunderpronation dina fötter kan vara stela och ha en högre skakning och välvning. I vissa fall kan det vara så att endast häl och tår kommer i kontakt med underlaget. Belastningen blir då överdriven i motsats till de som har en mer normaliserad pronation. Det betyder att någon med underpronerade fötter verkligen behöver en bra affärstötdämpningför att undvika skador på lasten.

Anledningen till att dina fötter kan ha supination är vanligtvis medfödd, men det kan också orsakas av en svaghet i vissa muskler i foten, fotleden eller benet - svagheten kan bero på:

  • Fel skor
  • En felställning i kroppen
  • Eller en skada du har drabbats av i foten som skapat problem för muskler eller senor

En fot som är för mycket liggande kommer inte att kunna anpassa sig till underlaget den går på och musklerna och benen som finns runt foten måste arbeta hårdare för att upprätthålla balansen. Det kommer med tiden att skapa spänningar i olika delar av kroppen, inklusive ben, knän, höfter och rygg – och kommer att leda till skador. Om det inte skrämmer så är det lättare att förklara så att det kastar en käpp i hjulet på hela din kropp och ger felställningar och skador om problemet inte åtgärdas.

På samma sätt som överpronation kommer du att kunna märka om du har denna typ av pronation när du trycker på foten. I motsats till överpronationen kommer de som underpronerar att se att foten vinklas utåt.

Vad kan du göra själv:

  • Använd skor som ger extra bra dämpning och som eventuellt ger det extra stödet i din fots längsgående fotvalv.
  • Försök att undvika högklackade skor och skor med tunnare sula, har du skor med tunn sula köp en innersula som kan ge lite extra stöd.
  • Försök att undvika att gå och springa på hårt underlag som betonggolv och liknande då foten trivs bättre på mjuka underlag. Detta för att underlätta stimuleringen av fotens muskler och ledfunktion. Jobbar du på sjukhus eller liknande där det är hårt underlag, investera i skor som har bra dämpning så att hälen inte slits med dig.

 

Hur man kontrollerar det själv

Instruktioner för överpronation:

Ett snabbt och enkelt sätt att se om du överpronerar är att titta på undersidan av de skor du normalt använder, och titta på var du har haft mest slitage. Om det är så att det mesta av slitaget sitter på insidan av sulan nära hälen och nära din stortå kan det vara stor sannolikhet att du överpronerar. Du kanske också märker att dina skor lutar inåt om du tittar på dem på en plan yta.

Nästa steg är att ta av dig strumpor och titta på dina fötter barfota. Om du har ett lågt fotvalv eller plattfot/plattfot så kan detta vara ytterligare ett tecken på att du överpronerar..

De som överpronerar märker också en siffra symtom ;

    • Smärta i hälen eller fotvalvet
    • Plattfot
    • Hård hud
    • Smärta i knä, höft eller rygg
    • Hammartå 

En annan genialisk sak att göra för att kontrollera om du överpronerar är att titta på framsidan av benet. Följ benet som går från knät hela vägen till din fotled. Om det går mot insidan av din fot kan du överpronera. Helst vill man att benet ska föras till lilltån eller tån bredvid.

Vägledning för underpronation:

Du kan använda följande metoder för att undersöka dig själv hemma om du har överdriven supination ,   annat ord för underpronation, i dina fötter

Precis som med överpronation kan du kontrollera dina skor var du upplever mest slitage. Normalt slitage på skor går från utsidan av kanten till hälen, mot mitten av skon. Om det istället visar sig att din sko har mer slitage på ytterkanten av sulan, så kan du vara en som supinerar.

Nästa steg är igen att ta av dig strumpor och titta på dina fötter barfota. Men den här gången vill vi att du ska bli blöt om fötterna. Gör det och med all din tyngd, trampa på en yta eller yta där du enkelt kan se ditt fotavtryck; du kan också använda brunt eller mörkt papper, eller liknande, för att göra det synligt.

Om ungefär hälften av fotvalvet dyker upp så har du med största sannolikhet normal pronation. Om det däremot visar sig att väldigt lite eller inga tecken på båge syns så har du förmodligen underpronation.

 

Löparskor och överpronation

Den som har en överpronation i foten kommer att föredra skor som har bra dämpning och stöd för att motverka överbelastning och förebygga skador. Vårlöparskor har matats in med mycket bra dämpning och ger det stöd dina fötter behöver om det visar sig att du överpronerar. kolla uppsneakers vår här!

Vill du läsa mer om skor lämpliga för träning Kolla in vår artikel om hur man hittar rätt sko! 

Tillbaka till blogg
1 av 3
Endorphin Rx1 sko, løpesko, joggesko, damesko

Endorphin RX1 skor

Endorphin RX1 -skor ger dig allt stöd och komfort du behöver för att nå nya nivåer. Med teknik som:

•Ortholite sula

•Andningsbar mesh

•Skum vadderat stöd

SHOP HÄR