Träningsdagbok

Olympiatoppen träningsdagbok är stängd bakom inloggning, och det fanns ingen bra digital träningsdagbok med appen, så Famme har gjort en digital träningsdagbok som kan användas med appen vilket är helt gratis . Inget mer excel och papper, här får du en enkel och mobilanpassad dagbok!

Träningsdagboken kommer att systematisera din träning och ge dig kontroll över din träningsrutin. Detta blir det bästa träningsapp som ens är fri .  

En träningsdagbok är helt enkelt en logg där du håller reda på vad, när och hur du har tränat. Vi har byggt in träningsövningar, datum, repetition, vikt och allt du behöver för att dokumentera träningen.

Du loggar träningen digitalt och kan filtrera efter dag, träning med mera. Oavsett om du tränar styrka, löpning eller yoga, är träningsdagboken lämplig för alla utbildningsaktiviteter .

Du hittar träningsdagbokenhär.

Bra om manbeställ dagboken som en produkt innan du använder den, men det finns inget krav.

Hur man använder träningsdagboken

  • Skapa en användare i Airtable
  • ladda ner Airtable -app på mobiltelefonen
  • Gör en kopia av dagboken som är länkad ovan
  • Du har nu en flexibel träningsdagbok med grupperings- och filtreringsalternativ och full flexibilitet . Vill du mäta en parameter som inte finns i dagboken? Skapa bara en ny kolumn för det du vill mäta..

Varför ska du föra en träningsdagbok?

En träningsdagbok ger överblick och större kontroll över belastningen du lägger på din kropp. Genom att logga träningstid, intensitet och träningsfrekvens man kan se till att den totala träningsmängden är tillräckligt stor, men inte för stor. Denna kontroll är också viktig för oss motionärer som arbetar med mycket lägre träningsmängder. En bra träningsdagbok låter dig hålla koll på din utveckling, så att du lättare kan ta reda på hur hårt du ska träna och hur tungt du ska lyfta vid nästa pass.

Med vår träningsdagbok kan du se tillbaka i tiden och mäta resultat och se framsteg. Dessutom kan det stärka motivationen och sätta träning i perspektiv. Genom att logga träningen kan du få en känsla av behärskning och snabbare utveckling.

Vad ska en träningsdagbok innehålla?

Vad du vill dokumentera i träningsdagboken kan variera beroende på aktivitet.

Här är några parametrar som de flesta tjänar på att inkludera i en träningsdagbok:

  • Aktivitetsform. Helt enkelt vilken träning som genomfördes Löpning, cykling, squash med en vän, styrketräningg?
  • Övningar (för styrketräning). Vilka övningar gjorde du Anteckna antal serier, repetitioner och viktbelastning så att du kan underlätta utvecklingen i träningen..
  • Varaktighet. Hur länge tränade du? Detta gäller särskilt för uthållighetskrävande aktiviteter..
  • Intensitet. Hur svårt var passet Var det en lätt långdistanspass, eller var du upp till hög intensitet för att arbeta med ditt syreupptag? Om du vill vara ännu mer detaljerad här kan du notera hur många minuter du hade vid lugn, medelhög och hög intensitet under sessionen. Om du tränar med en pulsmätare loggas detta ofta automatiskt i program som Polar Flow, Garmin Connect och liknande. För personer som gör seriös styrketräning är det vanligt att notera intensitet i form av RPE eller repetitioner i reserv för varje uppsättning och varje övning.e.
  • Känsla. Hur kände du dig under och efter passet? Hade du en bra energinivåå?
  • Anteckningar, fritextfält där du kan skriva ner andra kommentarer
  • Avstånd, hastighet, puls, watt och steg- eller slitbanefrekvens kan vara relevant för uthållighetsträning