Ulike bilder av influencere

Vad är en influencer?

Vad är en påverkare?

Begreppet influencer är något vi har blivit väl förtrogen med i dagens digitala samhälle, men vad betyder det egentligen att vara en influencer kan vem som helst vara en influencer När en vara en influencer Och varför är vi så intresserade av att lyssna på påverkare det är vad vi kommer att täcka i detta blogginlägg.egget.

 

Det finns inga tydliga riktlinjer för var gränsen går när man kan kalla sig en påverkare, men som ordet antyder hänvisar termen till någon som har inflytande, dvs inflytande på andra människor. Idag används termen främst om dem som påverkar via digitala plattformar, oavsett om det är Instagram, TikTok, Twitter, Youtube eller något annat. Influencers ses ofta som experter inom ett område, eller så är de någon som har starka relationer med sina följare som får dem att lita på rekommendationerna, tipsen och åsikterna som påverkaren måste göra.ed. 

 

Förut fick vi ofta tips och rekommendationer från vänner och familj om vilka kläder som var snygga, vilka skor som var bäst, vilket flygbolag som var mest pålitligt. Nu tillgriper vi ofta sociala medier för att se vad de vi följer, litar på och kanske till och med ser upp för att rekommendera där. Vilken kamera gör ditt favoritfotograf användning på instagram som flygbolag föredrar dina favoritresebloggar som sneakers göra din favorit idrottsman använda? Eller vilket flygbolag som vi bör välja. Det sparar oss ofta tid och gör att vi kan upptäcka nya märken som vi annars inte hade känt till.m. 

 

Att vara påverkare kan också vara ett heltidsjobb. De som har särskilt bra inflytande kan få bra betalt för att dela produkter, tjänster eller meddelanden med sina följare. Det finns många sätt att få betalt för detta, men vanligtvis är detta via ett fast pris per inlägg / video / berättelse, eller genom att använda en affiliate -länk eller rabattkod som ger influencern en viss summa pengar för varje försäljning där denna kod / länken används. Vi på Famme arbetar med affiliate länkar / koder som betalningsmetod. Du kan läsa mer om detta i våra influencer -termerhär.


Det finns flera kategorier av påverkare:

Nano Influencer: mindre än 1000 följare

Mikroinfluencer: 1000-100 000 följare

Makroinfluencer: 100 000 - 1 000 000 följare

Mega Influencer: 1 000 000+ följare

Alla dessa kategorier har sina fördelar och nackdelar. Det är mycket troligt att du som läser detta tillhör antingen segmentet nano eller mikroinfluencer. En mikro / nano -påverkare har färre följare än de andra två kategorierna, men dessa följare är ofta mer lojala och hängivna, vilket är en mycket viktig komponent om du vill ha inflytande i sociala medier.

Influencers är i allmänhet en mycket värdefull resurs för företagen de arbetar med, eftersom de både skapar bild-, text- och videoinnehåll för reklammaterial och lägger ut detta reklammaterial på en unik plattform som de har byggt själva. Detta har gjort influencer marketing till en mycket populär marknadsföringsform bland både stora och små företag, och än så länge växer denna trend bara.