Fem tecken på när du bör byta löparskor

Alla skor kommer att försämras med tiden, även om du inte har använt dem på länge. Det finns en gyllene tumregel om det löparskor håller till 1000km +/- 200km. Detta varierar såklart från sko till sko och hur väl eller lite de har använts. I den här artikeln kommer vi att ge dig några råd Slitage som kan finnas på skon och recensioner du kan ta om till Utbyta ta fram löparskorna.

 

1. Du kommer inte ihåg när du senast köpte nya löparskor

Skor har en livstid som vi brukar mäta i kilometer, men även oanvända skor kan försämras under ett eller två år. Skummad vilket är den mest kritiska delen av skons dämpning kommer att gå sönder och bli mindre mottaglig och "livlig" över tid. Även vid tillfällig användning rekommenderas att du uppdaterar sneakers en gång om året och med regelbundet använd var 3.-6. månad.

Hvite løpesko med god demping

Våra skor på Famme har en tjock yttersula gjord av en lättare EVA skum , och i kombination med innersulan från Ortolit den har en formidabel livstid . Den noggrant konstruerade blandningen av de olika egenskaper den har, har gjort den till en otrolig bra löparskor . Ta en titt på feedbacken vi har fått om dem på vår produktsida.

2. Dina skor har fler rynkor än dina fötter efter ett långt bad

En av de bästa visuella indikatorerna på skon Slitage är komprimeringen av mellansula skum. Skum som har tappat responsen kommer att ha horisontella rynkor och kommer att se "klämt ut".

Detta är en bättre indikator än yttersulan i gummi på skorna - några löpare och vandrare sliter igenom delar av gummit på mindre än 150 kilometer på grund av friktionen skon och fötterna upplever.

3. Över och invändigt slitage

Leta efter hål eller ovanligt Slitage . De är indikatorer på att skon är över sliten och borde ändrats ut.

Även om de flesta inte behöver byta skor var sjätte månad, är det en bra idé att ta en ordentlig titt på dem efter sex månaders användning. Detta kommer att ge dig en bra indikation på hur snabbt dina skor går sönder.

4. Slitage på yttersulan

Ta en titt på botten av din sko; om sulan är extremt sliten i ett område är det nog dags att göra det ersättning dem.

Placera skon på en plan, jämn yta i ögonhöjd. De flesta skor ska sitta jämnt, utan att välta eller gunga. Om stiften (gummisektioner) på yttersulan är mer sliten kan skon tippa eller svänga, eller till och med sitta snett.

"Vanligt" Slitage sker på utsidan av hälen och jämnt över tåbollarna. Om du märker överdrivet slitage på andra områden kan det vara en indikation på att skon är utsliten, eller att du kan behöva en annan typ av sko för dina biomekaniska behov.

5. Allt börjar göra ont

Det hade varit något om du aldrig behövt köpa ett par nya skor igen. Men ju längre man kommer bortom en sko livstid , ju mindre Stöd och dämpning den vill, vilket ger extra påfrestning och Trötthet till fötter, vader, knän och höfter.

Ta en titt på vår artikel ompronation, överpronation och underpronation och smärtan som kan komma från det.

Känns löparskorna platt, eller har du börjat märka av små irritationer vid knän eller fötter Om du upplever smärta och smärtan som upplevs verkar matcha de skor du har på dig som börjar bli gammal , att ersätta dem med ett nytt, friskt par kan ge ett välbehövligt lättnad på kroppen.

Tips för att bevara kvaliteten

  • Håll dem torra. Efter regn eller intensiv användning som har orsakat svettningar, fyll den med tidningspapper eller liknande papper och lämna dem lufttorka . Bara gör ytlig tvätt av smuts och liknande på sporter , eller dina löparskor och ta aldrig på dem tvättmaskinen . Ta en titt på vår artikel om du är osäkerhur man tvättar skor!

 

Våra mångsidiga skor däremot  kan tvättas i tvättmaskin. Ta bort snören och innersulan och ställ in tvättmaskinen på 30 grader med låg centrifugering. De vita skorna är gjorda så att debevarar den vita färgen längre.

  • Vänd dina skor. Du kan få mer körsträcka av varje par skor genom att inte bära dem på efterföljande dagar. Mellansula av skum kan ta upp till 24 timmar att återhämta sig helt. Dessutom har det visat sig minska frekvensen av skador avsevärt med Vänd användningen mellan två olika par skor , eftersom kroppen gör små justeringar för varje individ.
  • Håll dem svala . Såvida det inte är ett pensionärspar sneakers som är avsatt för spontan användning där du förvarar ett set träningskläder och skor i bilen, försök att inte förvara dina skor i en bil som kan bli extremt varm eller kall.

Med skor som du använder regelbundet rekommenderas att Lagra de på en plats som ger dem möjlighet till gott luftcirkulation och där de upplever minsta möjliga damm som kan lägga sig på ömtåliga material.