skadeforebyggende trening med øvelser for kne, rygg og skuldre

Skadeförebyggande träning

Skadeförebyggande träning är viktigt för att undvika besvär efter felaktig belastning och slitage över tid. Lastskador och slitageskador är något många upplever under sitt liv, och det är ofta allt från mindre övergående besvär i ryggen, till långvariga och allvarligare problem i rygg och nacke.

Som tur är finns det bra tips och övningar som kan förebygga och förebygga skador. Detta är mycket viktigt för ett aktivt liv utan besvär.

Vad är skadeförebyggande träning?

Har du upplevt att en smärta gradvis blir värre Antingen om du sitter stilla på kontoret länge, eller när du gör vissa övningarr?

Detta kan motverkas genom att träna styrka så att musklerna stärks och tar bort belastningen från skelett och senor. Detta eftersom många sådana åkommor går att träna bort med rätt övningar. Det viktigaste är att du lyssnar på din kropp, och tar ett beslut om vilken behandling din åkomma behöver, oavsett om det är ett läkarbesök eller några skadeförebyggande övningar.

Varför träna skadeförebyggande?

Arbetar du förebyggande mot skador kommer du att kunna få en kropp som är mycket bättre rustad för yttre påfrestningar. Samtidigt upplevs träningen mer korrekt, och prestationen blir bättre.

 

Hur man förebygger belastningsskador?

Skadeförebyggande övningar ska försöka förebygga belastningsskador, och är något alla borde ha med i sitt träningsprogram. Vad du ska träna beror väldigt mycket på var besvären börjar och i princip är all rörelse skadeförebyggande om du inte tränar fel. De vanligaste besvären finns i rygg, fotled och knän.

Skadeförebyggande övningar för ryggen

Stora delar av befolkningen får ryggproblem en gång i livet. Detta beror på särskilt svaga stödmuskler längs ryggraden. En sådan svaghet kan orsaka smärta och mindre stabilitet i nedre delen av ryggen. Dessutom kan du vara mer utsatt för skador i samband med träning.

För att stärka ryggen kan du göra följande övningar:

  • Bäckenlyft
  • Sidehev
  • Resultatövningar

 Skadeförebyggande övningar för fotleder

Överbelastning och andra fotledsskador kan lätt uppstå, och är något som påverkar vardagen i liten eller stor grad beroende på aktivitetsnivå. För att undvika sådana skador är det viktigt att träna stödmusklerna i foten som stödjer fotleden.

För att stärka din fotled kan du göra följande övningar:

  • Håll balansen i 10 sekunder
  • Olika balansövningar

Skadeförebyggande övningar för knät

En avgörande faktor för friska och friska knän är att man måste ha en stark, stabil och flexibel muskel runt knäleden. Du minskar risken för knäsmärtor om du förstärker dessa, och stretchar regelbundet. Om du börjar med helt nya övningar är det mycket klokt att inte börja för hårt. Det är viktigt för kroppen att få i sig tillräckligt av dem så att den kan återhämta sig mellan passen.

För att stärka dina knän kan du göra följande övningar:

  • Resultatövningar
  • Squat med resår
  • Övningar på balansboll
  • Stretching av baksidan av låret

 

 

 

 

  • Skadeförebyggande träning
  • skadeförebyggande träningsövningar
  • skadeförebyggande övningar knä
  • skadeförebyggande styrketräning