Treningsøvelser for to

Träna tillsammans - bästa träningspass för två

Brist på träningsmotivation?

I en hektisk vardag är det inte alltid lika lockande att gå på träning och kan snabbt vara något du prioriterar bort. Att komma in i ett bra träningsflöde kan vara svårt i början, men när du börjar blir det lättare och roligare med fysisk aktivitet. En lösning som kan göra träningsövergången enklare är att ta med en vän!

Det är viktigt att komma ihåg att träning först och främst är roligt. Detta är ett perfekt tillfälle att vara social och spendera lite extra tid med en vän eller pojkvän. Genom att vara två är det lättare att motivera varandra och våga prova nya övningar, samtidigt som ni tillsammans kan nå nya mål!

För att se utvecklingen och resultaten av träningen kan du logga in den i en träningsdagbok. Famme har en kostnadsfri träningsdagbok som du kan ladda nerhär!

Utbildningsprogram för gruppträning

För att göra tröskelmilen ännu kortare vill vi hänvisa till 5 enkla och effektiva övningar som fungerar lika bra på ett gym eller som hemträning. Det här är styrketräningar vi är väldigt förtjusta i, där man kan använda varandra som träningsutrustning. Om du vill ha en extra utmaning är det också möjligt att utföra övningarna med enträningselastik!

 

Effektiva magövningar

Höjer med partner
En partner ligger på ryggen och håller den andras ben. Den liggande partnern ska lyfta benen rakt upp och den stående partnern ska skjuta benen rakt framåt upprepade gånger. Samtidigt som benen trycks bör den liggande partnern dra åt magen och hålla tillbaka så bra som möjligt.
Illustrasjon av parøvelse raises
2. Sit-ups med partner
Här finns olika variationer du kan utföra, men börja med att sitta på rumpan framför varandra. Först kan du göra vanliga sit-ups med armarna uppåt så att du ger en high five i toppen. Sedan kan du göra ytterligare en vridning genom att cirkulera benen mot varandra samtidigt som du spänner magen.
Illustrasjon av parøvelse sit-ups
Planka med partner
Stå framför varandra i ett högt plankläge. Här finns möjligheter till variation och det kan vara kul att testa lite olika saker. En möjlig avrättning är att göra partnern instabil och falla, utan att själv komma ur position.

Illustrasjonsbilde av parøvelse planke

 

Effektiva benövningar

4. Utfall med partner
Stå framför varandra medan du håller händerna. Gå sedan ner i utbrott med benbyten varannan gång.
Illustrasjon av parøvelse knebøy

5. Statisk knäböj med partner
Stå rygg mot rygg och gå sedan ner i en 90 graders knäböj. Här stannar du så länge du kan.
Illustrasjon av parøvelse statisk knebøy

 

Vill du ha ett ännu roligare träningspass Kolla in våra tips för träningspass du kan göra i parken här